ketenangan

mata ku buka..
'mama' nama yang tertera di skrin...
mengejutkan aku dari lena seawal jam 8:30 pagi...
ah...
dengan kemalasan, aku mengangkat panggilan tersebut...
kedengaran sayup-sayup suara mama...
erm, rindu pada wajah itu...
seorang insan yang banyak berkorban untuk aku...
sejak aku kecil, sehingga aku sedewasa ini...
membuatkan aku ketawa mendengar telatahnyer di hujung talian...
sekian lamanya, hari pertama aku memulakan pagi dengan ketawa...
lena dibuai mimpi bersama comforte baru...
hehheh~
meneruskan perjalanan aku dengan tido tadi...
akhirnya terjaga jam 10:30 pagi...
mama menunggu jawapan dari panggilannya...
dengan senyuman yang terukir, panggilan di angkat...
mama masih mengenakan aku..
hahhaah~
comeynyer...
heheh~ (ayat poyo cikit)
aku bangon dan mengemas tempat tidurku...
membersihkan bilik dan menyapu sampah...
menerima pesanan ringkas dari yang tersayang...
seperti biase, bertanyakan tentang aku...
setelah beberapa pesanan di balas, aku mengundurkan diri..
membiarkan dye bersama dirinya sendiri...
dan aku seperti biasa, mendiamkan diri...
seterusnya aku ke bilik mandi...
mengidupkan 'shower'...
merasai nikmat air yang dingin di pagi hari...
akhirnya aku keluar dari bilik mandi...
menerima sistem pesanan ringkas dari dye...
lantas aku menjawab apa yang berlaku...
hurm...
bermacam2 perkara yang terjadi..
itu dan ini...
dan akhirnya jam 1:00 petang aku keluar bersamanya menikmati makan tengah hari...
aku hanya makan sendirian, ditemani dye...
meneruskan perjalanan dengan 'the spy next the door'..
setelah cerita berakhir, kuantan prade menjadi destinasi yang seterusnya...
menikmati sundae ice-cream bersamanya...
berborak, berjalan, bercerita...
tersentuh jua hati ini kadang-kala...
bermacam cerita, bermacam ragam...
bercerita dan terus bercerita...
sedih dalam hati yang tak kutunjukkan diluar...
sekadar diam membisu dan senyuman diukir dibibir...
membalas sekadar bersahaja...
namun tak semuanya aku luahkan..
akhirnya, mencapai kata sepakat..
bergerak berlalu pergi mencari angin pantai yang memanggil...
impian ku tercapai lagi...
laut menjadi teman yang setia untuk mengusir segala kedukaan di hati...
hanya membiarkan diri dibaluti angin laut...
teringat kenangan aku dan rakan-rakan...
kini, semuanya hilang...
hilang seperti pasir yang dibawa laut pergi...
aku juga harus melepaskan ia pergi...
bertapa senang aku melihat laut...
walaupun hadirnya begitu deras tapi pengertiannya begitu dalam...
bergerak meniti titian bersamanya...
melihat laut hanya dari pandangan atas...
jauh, sangat jauh...
terasa begitu jauh dari aku...
tidak dapat kusentuh nikmat laut...
bergerak ke persisir pantai...
menapakkan kaki di pasir yang tersedia...
menghirup udara segar yang datang dan pergi...
melabuhkan diri seketika sambil menikmati pancaran matahari senja...
begitu mendamaikan hati yang sedang bergelora...
akhirnya aku membiarkan diriku pergi bersama angin yang datang...
melepaskan segala keluh-kesah yang bersarang dihati...
melemparkan sejauh mungkin pandangan yang ada..
bukan selalu dapat ku lakukan aktiviti yang menjadi kegemaran aku...
tidak banyak yang aku ungkapkan ketika di pantai...
hanya membiarkan dye bercerita...
begitu tenang tatkala bersamanya...
aku hanya sekadar mendengar dengan penuh kebisuan...
memikirkan setiap yang berlaku antara aku dan dye...
masihkah aku ada tempat dihatinya...
menjadi persoalan dari dahulu sehingga kini...
persoalan yang jawapannya aku yakin dye sendiri tidak pasti suatu hari nanti...
semoga aku miliki kekuatan untuk menghadapi hari itu...
membiarkan diri terus disisinya sambil menikmati angin laut...
andai aku miliki laut itu, ingin aku menjadi teman yang paling setia...
dan kini aku berlalu pergi dengan langkah yang berat...

No comments:

JIWA

tercalar dihujung luka kerana jiwa yang berpaling mengejar dunia impian yang kini utama berbanding tempatnya berapa harga yang perlu dibayar...